Kompozycja na lekcjach plastyki
Na zajęciach plastycznych w klasach czwartych mówiliśmy o kompozycji. Nasi uczniowie słuchali uważnie, a potem naprawdę ładnie włączyli się do dyskusji. Myślę, że byli trochę podekscytowani moją obietnicą wykonania pizzy na następnych zajęciach :). Warunkiem było zrozumienie tematu. 🙂 Sprawdziłam. Przetestowałam :). Odpytałam w każdą stronę :), w tę i z powrotem :). Wszystko grało. Dosłownie. Ponieważ dzieci umiały wyklaskać rytm, a nawet zaśpiewać rytmicznie. Wszyscy wiedzieli, że….
Kompozycja symetryczna jest wtedy, gdy obie strony po bokach osi obrazu są takie same lub bardzo podobne, a oś symetrii dzieli obraz na części, które stanowią względem siebie lustrzane odbicie… i wiele innych rzeczy.
Wszyscy wiedzieli również, że kompozycja rytmiczna będzie wtedy, gdy na przemian ułożymy salami, ananas, salami itd. czyli, że jest to powtarzalność podobnych elementów w jednakowych odstępach czasu.
Piszę to wszystko po to aby wszyscy dowiedzieli się jak wiele zrozumieli i na jak wiele pytań uczniowie klas czwartych potrafili odpowiedzieć i nie tylko. Potrafili wykorzystać tę wiedzę w praktyce. Powstały pizze nie tylko smaczne ale… uwaga – poprawne kompozycyjnie. BRAWO Czwartoklasiści!!!
Buziaki dla Was
Monika Nowak
nauczycielka plastyki
